Strony i sklepy internetowe – Często zadawane pytania.

Jest to technika projektowania stron lub sklepów internetowych w taki sposób aby ich wygląd i układ automatycznie dopasowywał się do rozmiaru okna na którym jest aktualnie wyświetlany. Strona wykonana w ten sposób jest uniwersalna i wyświetla się prawidłowo na telefonach i tabletach.

Wykonanie strony w technologii responsywnej podnosi jej pozycje w wyszukiwarce Google, oraz pozwala sprawne przeglądanie większej ilości użytkowników.

Nie można tego w 100% określić, gdyż jest to częściowo zależne od branży, ale powinna zawierać przynajmniej cześć podstron (informacji) podanych poniżej.

  • Portfolio, lub galerię (realizacje)
  • Referencje lub opinie klientów
  • Formularz kontaktowy oraz pełne dane adresowe
  • Mapkę, jeśli obsługujesz klientów głównie w siedzibie firmy
  • Jak najbardziej obszerny i dokładny opis oferty
  • Blog firmowy, aktualności oraz/lub media społecznościowe

Tak naprawdę im większa ilość informacji, tym dokładniejsza wycena i szybka realizacja. Poniżej kilka ważnych pytań dotyczących wykonania strony:

  • Ilość podstron?
  • Materiały – zdjęcia. Czy trzeba je kupić, wykonać?
  • Materiały – teksty. Czy trzeba je napisać ?
  • Ilość wersji językowych?
  • Możliwość rejestracji użytkowników?
  • Formularze rezerwacji, rozbudowane formularze kontaktowe?
  • Niestandardowe galerie lub odtwarzacze filmów?
  • Czy strona ma obsługiwać płatności online np. za rezerwację itp?
  • Czy będziesz prowadzić blog firmowego, publikować aktualności?
  • Potrzebujesz oferty na hosting z opieką techniczną?
  • Zakup lub transfer domeny?

Tak naprawdę im większa ilość informacji, tym dokładniejsza wycena i szybka realizacja. Poniżej kilka ważnych pytań dotyczących wykonania sklepu internetowego:

  • Zakładana ilość produktów, do 100, powyżej 100, 500, 1000….?
  • Materiały – zdjęcia. Czy trzeba je kupić, wykonać?
  • Materiały – teksty. Czy trzeba je napisać ?
  • Ilość wersji językowych?
  • Niestandardowe galerie lub odtwarzacze filmów?
  • Z jakich płatności online chciałbyś korzystać?
  • Integracja z programem do fakturowania, jakim?
  • Integracja z Allegro, Ceneo, inne zewnętrzne integracje?
  • Czy planujesz prowadzić blog połączony ze sklepem?
  • Potrzebny Ci hosting z pełną opieką techniczną?
  • Zakup lub transfer domeny?

Oczywiście jej wygląd i funkcjonalność, ale bardzo ważnym czynnikiem często pomijanym przez firmy które oferują najniższą cenę jest optymalizacja pod kątem wyszukiwarek, zgłoszenie mapy strony do wyszukiwarkę Google, podpięcie statystyk odwiedzin czy też dodanie do kilku ważniejszych katalogów internetowych.

Często z braku wiedzy wgrywamy (wrzucamy) na stronę internetową zdjęcia zbyt małe aby zapewnić właściwy wygląd lub zbyt duże, które znacznie spowalniają wczytywanie się strony.

Jak dobrać rozmiar zdjęć?

Jeśli Twoja strona ma ustawioną szerokość maksymalną na np. 1200px, a zdjęcie które chcesz dodać ma zajmować pół strony, to powinno mieć szerokość około 640px, wysokość będzie oczywiście w większości przypadków wynikać z proporcji i nie musisz jej dopasowywać, chyba że ma się znajdować w bloku o niestandardowych rozmiarach.

Jeśli rozmiar zdjęcia jest już dopasowany do widoku na stronie, a nie posiadasz oprogramowania które dokona kompresji zdjęcia, możesz z powodzeniem użyć poniższego darmowego narzędzia online. Zmniejszy rozmiar Twojego zdjęcia i zapewni szybsze wczytywanie.

TinyPng.com

Zdecydowanie nie! Dobrze wykonana i zoptymalizowana strona po około miesiącu powinna „pokazać się” w wyszukiwarkach. Dopiero analizując statystyki można podjąć decyzję czy, lub jakie dodatkowe działania są konieczne dla zwiększenia ilości odwiedzin.

Inną kwestią jest reklama, jeśli zależy Ci na natychmiastowych efektach, należy rozważyć reklamę kontekstową w wyszukiwarce Google.

Jeśli nie planujesz budowy wielkiego portalu internetowego i nie zatrudniasz sztabu informatyków to zdecydowanie postaw na popularny i rozwijany CMS na licencji Open Source. Otwarte oprogramowanie rozwija się znacznie szybciej od rozwiązań autorskich ze względu na dużą ilość osób które przyczyniają się do jego rozbudowy i aktualizacji.

Nie ma tutaj jednej i właściwej odpowiedzi na pytanie. Każdy projekt jest inny i wyboru należy dokonać znając konkretne potrzeby. Należy tylko pamiętać iż zdecydowana większość najtańszych rozwiązań nie nadaje się do obsługi stron z CMS, a tym bardziej nie jest wystarczająca do sprawnego działania sklepów internetowych.